Kurs podstawowy - poziom średniozaawansowany (30 godzin)
ostatnia modyfikacja: 4.01.2013
Strona jest cały czas aktualizowana wraz z postępem realizacji poszczególnych działań
Program nauczania
- EDYTORY TEKSTU - 6 h
(na przykładach MSWord, Open Office, TEX)
Uczestnik kursów ma się wykazać wiedzą w zakresie:
- pracy z dokumentem i zapisywaniem go w różnych formatach
- możliwości wyboru różnych opcji dla zwiększania efektywności pracy (np.
funkcji pomocy)
- stosowania różnych formatów i dobrych praktyk w zakresie opcji formatowania
- wstawiania tabel, obrazów i rysunków do tekstu
- sprawdzania i poprawiania tekstu
- przygotowania dokumentów do seryjnego wysyłania
- ustawiania opcji drukowania
Umiejętności praktyczne:
- praca z dokumentami - wykorzystanie domyślnych szablonów.
- tworzenie dokumentu, zaznaczanie, edycja.
- formatowanie - akapity, style.
- wstawianie obiektow - tabele, rysunki, obrazy.
- przygotowanie wydrukow.
- korespondencja seryjna - przygotowanie i wydruki.
W zakresie edytora TeX
- rozróżnianie edytorów tekstu WYSIWYG i WYSIWYM
- planowanie struktury dokumentu w języku LaTeX
- tworzenie i modyfikowanie prostych plikow LaTeX przy wykorzystaniu
- podstawowych elementów składu tekstu
- praca w trybie matematycznym
- włączanie obiektów graficznych
- definiowanie przypisów, spisów treści i wykazu literatury
- ARKUSZE KALKULACYJNE - 6h
(na przykładach MS Excel, Open Office Calc)
Uczestnik ma się wykazać wiedzą w zakresie:
- pracy z arkuszami i zapisywaniem ich w różnych formatach
- możliwości wyboru różnych opcji dla zwiększania efektywności pracy
- wprowadzania danych do komórek (zaznaczania, kopiowania, przesuwania i usuwania danych)
- edycji wierszy i kolumn, zmiany nazwy arkuszy
- formatowania liczb i zawartości tekstowych w skoroszytach, zawierających kilka arkuszy
- wyboru, tworzenia i formatowania wykresów
- sprawdzania i poprawiania zawartości arkuszy na etapie drukowania
Umiejętności praktyczne:
- praca z aplikacją - wykorzystywanie domyślnych wzorców,
- ustawianie podstawowych opcji, zapisywanie nowych skoroszytów jako plików w różnych formatach,
- poruszanie się pomiędzy otwartymi skoroszytami
- operacje na komórkach - wprowadzanie danych różnego typu,
- zaznaczanie, edycja, sortowanie, kopiowanie, przesuwanie, usuwanie
- zarządzanie arkuszami - operacje na wierszach i kolumnach
- reguły arytmetyczne i funkcje
- formatowanie liczb, dat, zawartości komórek, wyrównywanie,
- obramowanie komórek.
- tworzenie i edycja wykresów
- formatowanie arkusza - ustawienia, sprawdzanie, drukowanie
- BAZY DANYCH - 6h
(na przykładzie MS Access)
Uczestnik ma się wykazać wiedzą w zakresie:
- rozumienia istoty relacyjnych baz danych oraz sposoby ich organizacji
- tworzenia prostych baz danych
- tworzenia tabel, określania i modyfikowania własności pól
- sortowania i filtrowania danych w tabeli i formularzu
- tworzenia i uruchamiania kwerend w celu selekcji danych
- tworzenia formularzy w celu wprowadzania danych
- tworzenia raportów i przygotowania wydruków
Umiejętności praktyczne:
- istota relacyjnych baz danych - kluczowe pojęcia, organizacja danych,
- relacje, operacje na bazach
- praca z aplikacją - praca z bazami danych, typowe zadania, szablony
- tabele - rekordy, projekt bazy
- wybieranie informacji z bazy - podstawowe operacje kwerendy
- zapytania
- obiekty - formularze, raporty, wydruki
- MULTIMEDIA I SIECI I: Prezentacje graficzne - 6h
(na przykładach MS Power Point, OO Impress,Audacity, Gimp, Inkscape )
Uczestnik ma się wykazać wiedzą w zakresie:
- używania aplikacji prezentacyjnych i zapisywania ich plików w różnych
formatach
- korzystania z istniejących funkcji w celu zwiększenia efektywności (np. z
funkcji pomocy)
- rozróżniania dostępnych sposobów wyświetlania i układu prezentacji
- wprowadzania, edycji i formatowania tekstu
- wyboru odpowiednich rodzajów, tworzenia i formatowania wykresów w
prezentacjach
- wstawiania i edycji obrazów i rysunków
- wzbogacania prezentacji dźwiękami dostępnymi w aplikacji lub nagranymi
przez siebie
- stosowania animacji i różnych efektów przejść
Umiejętności praktyczne:
- używanie aplikacji - praca z prezentacjami, ustawianie opcji,preferencji
- tworzenie prezentacji - widoki prezentacji, slajdy, wzorce
- tekst w prezentacji - dobre praktyki wprowadzania tekstu,
- formatowanie, listy, tabele
- wykresy w prezentacji - praca z różnego typu wykresami, schematami organizacyjnymi
- obiekty graficzne - wprowadzanie obrazów, rysunków, rysowanie
- obiekty dźwiękowe - rejestrowanie i przekształcanie dźwięków,
- ustawianie parametrów dźwięków w prezentacji
- pokaz prezentacji - przygotowanie prezentacji z efektami i notatkami,
- sprawdzanie i uruchamianie
- MULTIMEDIA I SIECI II: Publikowanie w sieci - 6h
(na przykładach Moodle , Olat, eXe,MS Picture Manager, Picnik, Picasa,,Windows Movie Maker)
Uczestnik ma się wykazać wiedzą w zakresie:
- tworzenia kursu na platformie e-learningowej
- tworzenia zasobów kursu
- możliwości nawiązywania kontaktu z uczestnikami kursu
- możliwości aktywizowania i weryfikacji postępów nauczania
- możliwości wspólnej pracy z innymi użytkownikami
- tworzenia filmu wg własnego scenariusza
Umiejętności praktyczne:
- tworzenie kursu - rozróżnianie roli studenta i prowadzącego w pracy z platformą e-learningową, korzystanie z opcji bloku administracja i trybu edycji
- tworzenie zasobów kursu - przykładowe zasoby np. łącza do plików lub stron inetrnetowych, udostępnianie plików zorganizowanych w podfolderach, albumów zdjęć itp.
- tworzenie składowych kursu - zadania, quizy, składowe SCORM, głosowanie, forum, czat
- współpraca z innymi użytkownikami - przy tworzeniu stron internetowych, np. Wiki
- obrazy ruchome - rozróżnianie formatów zapisów obrazów ruchomych,
- rejestrowania i przetwarzania obrazów ruchomych