Kurs podstawowy - poziom zaawansowany (30 godzin)
ostatnia modyfikacja: 4.01.2013
Strona jest cały czas aktualizowana wraz z postępem realizacji poszczególnych działań
Program nauczania
Propozycje alternatywnych zaawansowanych opcji w stosunku do programu nauczania
dla uczestników średniozaawansowanych w zakresie: edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, baz danych i prezentacji graficznych.
(na podstawie dokumentacji ICDL/ECDL Advanced ( wersja 2.0 oraz 1.0 udostępnianej na stronach internetowych
Fundacji ECDL http://www.ecdl.com oraz polskiego Towarzystwa Informatycznego PTI http://www.pti.org.pl)
- Edytor tekstu - praca ze złożonym dokumentem 6h:
- edycja, formatowanie
- układ dokumentu, odwołania
- elementy składowe, organizacja dokumentu
- możliwości pracy zespołowej nad dokumentem
- narzędzia specjalne, zwiększanie efektywności pracy
- opcje przygotowania wydruków
- Arkusze kalkulacyjne - poziom zaawansowany ECDL 6h:
- edycja i formatowanie danych
- przetwarzanie danych i wizualizacja danych
- funkcje i formuły - zastosowania wybranych funkcji,
- analiza danych, scenariusze i inspekcje
- narzędzia specjalne, zwiększanie efektywności pracy
- zabezpieczenia danych
- Relacyjne bazy danych - poziom zaawansowany ECDL 6h:
- podstawowe pojęcia z zakresu relacyjnych baz danych
- projektowanie tabel
- projektowanie kwerend
- projektowanie formularzy
- projektowanie raportów
- zwiększanie efektywności pracy, narzędzia specjalne
- wzorce dobrej praktyki - np. baza LEX
(Logowanie w systemie LEGALIS, wykorzystanie systemu do wyszukiwania odpowiedniego aktu prawnego, wyszukiwanie orzecznictwa, wyszukiwanie odpowiedniego komentarza, wyszukiwanie innych informacji)
- Grafika menedżerska i prezentacyjna - poziom zaawansowany ECDL 4h:
- planowanie prezentacji - wstępne założenia
- przygotowanie podstawowego szablonu autorskiego /modyfikacje
- obiekty graficzne
- diagramy, multimedia
- zwiększanie efektywności pracy
- organizacja pokazu, archiwizacja
- obiekty dźwiękowe - rejestrowanie i przekształcanie dźwięków,
- ustawianie parametrów dźwięków w prezentacji
- pokaz prezentacji - przygotowanie prezentacji z efektami i notatkami, sprawdzanie i uruchamianie
Propozycja nowego bloku zajęć
- Zintegrowane zarządzanie czasem, informacją i komunikacją 2h:
Uczestnik ma wykazać się wiedzą w zakresie:
- szans i zagrożeń w zarządzaniu czasem w społeczeństwie informacyjnym,
- identyfikowania najważniejszych źródeł informacji,
- podstaw organizowania informacji w portalu osobistym,
- roli i znaczenia technik zarządzania czasem, i zadaniami,
Umiejętności praktyczne:
- zakładanie i obsługa konta w portalu osobistym (Netvibes lub iGoogle),
- tworzenie i konfigurowanie kart tematycznych z zawartością,
- wstawianie i konfigurowanie gadżetów na kartach,
- organizowanie gadżetów na kartach,
- ustawianie wyglądu i zachowania portalu,
- korzystanie z urządzeń mobilnych.
- Multimedia i sieci - publikowanie w sieci 6h
(na przykładach Moodle , Olat, eXe,MS Picture Manager, Picnik, Picasa,,Windows Movie Maker)
Uczestnik ma się wykazać wiedzą w zakresie:
- tworzenia kursu na platformie e-learningowej
- tworzenia zasobów kursu
- możliwości nawiązywania kontaktu ze uczestnikami kursu
- możliwości aktywizowania i weryfikacji postępów nauczania
- możliwości wspólnej pracy z innymi użytkownikami
- tworzenia filmu wg własnego scenariusza
Umiejętności praktyczne:
- tworzenie kursu - rozróżnianie roli studenta i prowadzącego w pracy z platformą e-learningową, korzystanie z opcji bloku administracja i trybu edycji
- tworzenie zasobów kursu - przykładowe zasoby np. łącze do plików lub strony WWW, udostępnianie plików zorganizowanych w podfolderach, zdjęć w albumach
- tworzenie składowych kursu - zadania, quizy, składowe SCORM, głosowanie, forum, czat
- współpraca z innymi użytkownikami - przy tworzeniu stron internetowych, np. Wiki
- obrazy ruchome - rozróżnianie formatów zapisów obrazów ruchomych,
- rejestrowania i przetwarzania obrazów ruchomych